Voor 15:00 besteld, morgen thuis.
Klantenservice Tel: 073-6154550 tot 17:00 uur

Recent toegevoegd ×

U heeft geen producten in uw winkelwagen.

B+W ND filter: Laat bewegingen vloeien

Feb 6

Gorillapod.nl

In de landschapsfotografie spelen twee aspecten een prominente rol: het standpunt en het licht. Je ziet een fotograaf soms een stap naar links of rechts zetten. Daarmee wordt een object in de voorgrond in de compositie wat meer naar rechts of links ‘verplaatst’.
Wat meer naar voren houdt in, dat dat object wat groter zal verschijnen ten opzichte van delen in de achtergrond. Kan je hoger gaan staan, dan kijk je wat meer óp de dingen en wordt het middenplan beter zichtbaar. Topfotografen onderscheiden zich door het interessante, onverwachte standpunt!

B+W ND Filter en Variabel grijsfilter

Door een belichtingstijd van 15 volle seconden werd de beweging in de wolken zichtbaar. Kleine golfjes vormden met elkaar een mat-onscherp patroon. Dat alles dankzij ND-filtering.

Zonsopkomst en zonsondergang zijn aantrekkelijke daglicht momenten

Het licht heeft alles te maken met de weersgesteldheid en het moment van de dag. Je kunt ‘voorzien’, dat een licht bewolkte hemel tegen de avond van onderen af beschenen zonlicht gaat reflecteren. Zijn de kleuren vol-oranjerood, dan wordt dat door die wolken verhevigd. De blauwe hemel, iets verder van de zon af, blijft haar kleur behouden en zo ontstaat een aantrekkelijk warm-koud contrast. Zonsopkomst en zonsondergang zijn aantrekkelijke daglicht momenten en dus – onderwerpen. Maar ook de doorbrekende zon na een hagel- of onweersbui, al dan niet met een (dubbele…) regenboog is een geliefd thema.

B+W ND Grijsfilters

Een wegtrekkende hagelbui. Het zonlicht kwam rechts met warme kleuren in beeld.

Een deugdelijk stabiel statief hoeft niet per sé loodzwaar te zijn

Om alle combinaties van sluitertijden en diafragma’s bij een lage ISO-gevoeligheid te kunnen kiezen, fotograferen serieuze hobbyfotografen en professionals vanaf een degelijk statief. Stel, dat je bij ISO 200 een scherptediepte van F11 op het betreffende 35 mm objectief wilt instellen om van vooraan tot aan de horizon een scherp beeld te verkrijgen, dan kom je bij minder helder licht in de lange sluitertijden terecht, zoals 1/30 seconde en langer. Dat houd je uit de hand opnemend niet écht stil: bewegingsonscherpte verziekt de opnames... Met de camera op een deugdelijk stabiel statief (en dat hoeft niet per sé loodzwaar te zijn. Kijk eens bij de Velbon statieven!) en de zelfontspanner ingesteld mag je gestoken scherpe opnames verwachten… In stilstaande onderwerpen uiteraard. Bij een 1/30 seconde en langer worden bewegingen in het riet, water, de bladeren en wolken zichtbaar als verwiste onscherptes. Dat voegt een zekere sfeer toe, die we kunnen uitbuiten.

B+W ND Filters

Met het B+W ND-Vario filter kan je de gewenste sluitertijd traploos instellen tot het specifieke, gewenste effect. Hier was dat eenvijfde seconde

B+W ND filter ook wel grijsfilter genoemd.

Willen we langere sluitertijden toepassen voor nog meer bewegingssuggestie in de landschaps- en natuurfotografie, dan moeten we het diafragma verder sluiten: van F11 naar F16 of F22 ten gunste van 1/15 en 1/8 seconde. Voor de kwaliteit van de optische scherpte is dat minder gunstig. Deze vermindert bij de kleinste diafragma’s. Gelukkig zijn er hoogwaardige filters met een oplopende grijsdekking, waarmee we drie tot wel tien stops kunnen dimmen voor secondenlange sluitertijden: de B+W ND filter. Ze zijn er in vaste sterkten; de nummers 101, 102, 103, 106 en 110 met MRC coating of in dezelfde serie (=sterkten) als F-Pro filter. Een filternummer 106 neemt 6 lichtstops weg, dat is gemakkelijk te onthouden. Dat kunnen dus sluitertijden òf/en diafragmastops zijn, op grond van wat jij wenst of nodig hebt. Fotografeer je in de zon met ISO 100 en F16, dan kom je in de regel op 1/60 seconde belichtingstijd (of: sluitertijd) uit. Maar wil je een opname van het stromende water in een beekje meer laten vervloeien, dan kan je dat doen met een 106 B+W ND filter voor 1 volle seconde. Met een 103 ND-filter zou je drie stops vertraging krijgen en op 1/8 seconde moeten fotograferen. Genoemde filters zijn er in alle gangbare filtermaten, van 52 tot 82 mm. De filters 103, 106 en 110 zijn er ten gunste van (ultra) groothoeken ook leverbaar in ‘oversized’ maten, zodat de filterring geen vignettering veroorzaakt. Om natuurkundig-optische redenen zijn deze filters niet echt neutraal grijs, maar een tikje warm, gelig. Dat is bij een automatische witbalans niet eens terug te zien en wie een handmatige witbalans verkiest, kan dat eenvoudig en snel corrigeren in de nabewerking.

B+W ND-filters

De twee vaste B+W ND filters in deze bespreking: de nummers 106 en 110, voor een reductie van zes en tien stops. Laatstgenoemde heeft een MRC-coating.

B+W ND-Vario filter wordt ook wel Variabel ND filter of Variabel grijsfilter genoemd

Het neusje van de zalm is het XS-Pro MRC Nano Vario ND filter van B+W. Het is standaard iets oversized en in sterkte traploos te regelen tussen 1 en 5 stops. Let wel: het filter zèlf neemt al anderhalve stop licht weg in de minst sterke stand. Het is perfect uitgevoerd in mat zwart, het draait gemakkelijk op en af en er is geen verlies van scherpte. Door zijn traploze werking is het breed toepasbaar, zowel in de fotografie als bij video filmen. Omdat het licht wordt gedimd met twee polarisatiefilters ten opzichte van elkaar, moeten we uitkijken voor een licht verloop in egaal heldere vlakken zoals een blauwe lucht. Meer groothoek dan 28 mm volbeeld kan problemen in dezen geven. Zie de B+W brochure voor maten en uitvoeringen.

B+W ND Variabel Grijsfilter

Het ND-Vario filter wordt enigszins overmaats geleverd, waardoor ook met groothoek objectieven (getest tot 24 mm volbeeld) geen vignettering ontstaat.

B+W Grijsfilters zijn ook geschikt voor flitsfotografie.

Een erg donker filter maakt ddl-lichtmeting onbetrouwbaar en ook de autofocus ‘ziet het niet meer’… We kunnen dus beter voordat we zo’n filter opschroeven de autofocus het werk laten doen en dan de AF-schuif naar de M verplaatsen, van manueel scherpstellen. De belichting kan op dezelfde wijze worden ingesteld: meten we zonder filter bijvoorbeeld 1/2000 seconde, dan wordt dit met een 103 ND-filter drie stops trager, dus 1/250 seconde. Het ddl-/TTL-flitsen geeft ook meetproblemen bij een zwaar (men zegt ook wel ‘streng’) filter, uiteraard. Dat zal dus ook handmatig moeten gebeuren. Daar liggen goede portretkansen: Hoewel systeemflitsers in combinatie met recente camera’s een high-speed functie hebben tot soms wel 1/8000 seconde gesynchroniseerd, zal de flits niet door een streng filter heen komen. De high speed flitsfunctie deelt namelijk één flits op in vele, zwakke flitsjes. Het B+W ND filter, vast of vario, brengt de te snelle sluitertijd terug naar de normale synchronisatietijd of langer. Zo kan je met grote diafragma-openingen in de volle zon toch (invullend) flitsen. Ook bij niet ddl-systemen, zoals bij alle accu-flitsers als Ranger Quadra kom je op de synchrotijd uit, of (wat) langer.

B+W ND Grijsfilters

Het B+W ND-110 filter maakte een sluitertijd van tien seconden mogelijk.

Samenvatting

B+W brengt een grote variëteit aan ND filters uit; met een vaste of variabele lichtreductie. De toepassingen liggen overal waar langere sluitertijden gewenst of noodzakelijk zijn, denk aan respectievelijk landschaps- en flitsfotografie. De video filmer wordt bij (te) helder licht enorm geholpen met een Vario-ND filter. Op het gebied van de optische en mechanische kwaliteit worden er geen concessies gedaan. De B+W filters bieden het beste op de fotografische markt.

Mich Buschman

Mich Buschman is professioneel fotograaf en geeft lessen in o.a. portretfotografie. Met zijn ruim 30 jaar fotografie ervaring is hij een echte kenner van de fotobranche. Via de Degreef & Partner blog vertelt hij over de (technische) werking van onze producten. www.michbuschman.nl

Geef een reactie