Voor 15:00 besteld, morgen thuis.
Klantenservice Tel: 073-6154550 tot 17:00 uur

Recent toegevoegd ×

U heeft geen producten in uw winkelwagen.

Lowepro Vertex 300 - De ideale fototas voor op reis

Jan 21

Gorillapod.nl

2008 was een belangrijk jaar voor mijn carrière omdat de RED One camera had gekocht. Tijdens de vier jaren erna was dit mijn hoofdcamera. Na zo’n grote aankoop is de tweede vraag: “Welk tas moet ik erbij kopen?” Na lang nadenken, vergelijken en bekijken, koos ik uiteindelijk voor de Lowepro Vertex 300. Wat ik nodig had was een grote rugzak met ruimte voor de RED apparatuur, met draagcomfort en veiligheid. De Lowepro Vertex 300 was de beste optie voor mij.
Een belangrijke reden voor deze keuze was dat de Vertex 300 ideaal is voor reizen per vliegtuig. De fotorugzak is klein genoeg om als handbagage meet te nemen. Deze tas is gemaakt van hoge kwaliteit materiaal en ziet er zeer professioneel uit, ook in de details zoals de padding, handvatten en de waterdichte rits. De waterdichte eigenschappen zorgen ervoor dat de Vertex makkelijk schoon te maken is, zelfs na de ruigste expedities. Daarnaast kan je ook makkelijk extra Lowepro pouches vastmaken aan de Vertex.

De Lowepro Vertex 300 in Bosnië in 2008.

De Lowepro Vertex 300 in Bosnië in 2008.

Een fototas die veel heeft meegemaakt

In de laatste 8 jaar heb ik veel gereisd naar afgelegen en uitdagende locaties. Een nieuwe tas uitpakken is altijd leuk. Als ik vandaag naar mijn tas kijk, dan denk ik: "Mijn Vertex heeft veel meegemaakt." De cameratas heeft een paardenrace gevolgd in Buiten-Mongolië, waar de deelnemers 1000km probeerden af te leggen in 10 dagen. De tas is mee geweest naar de grootste piramide van de wereld, in de Maya oerwouden van Guatemala, en naar de top van Marokko in de besneeuwde Atlasgebergte op zoek naar de laatste berberapen. De tas is vervoerd in de achterbak van een 4x4 in de Tsjernobyl vervreemdingszone. Deze laatste locatie was de plek waar ik het Street en Field systeem heb ontdekt. De enige continenten waar mijn tas niet is geweest, zijn Oceanië en Antarctica.

De Lowepro Vertex 300 voor de eerste keer in Guatemala, in 2010.

De Lowepro Vertex 300 voor de eerste keer in Guatemala, in 2010.

In het begin reisde ik met de Red One camera. De Red One was de eerste echte digital cinema camera waar je in 2006 al op een CF kaartje 4K-video kon draaien. Tegenwoordig draai ik met mijn Red Epic welke de helft van de grootte is, waardoor ik veel meer ruimte over heb in de Vertex tas.
Desalniettemin heb ik wel eens 40 kilo op mijn rug gehad met de Vertex. Het was een combinatie van de onwil om de camera in te checken en de verandering in regelgeving met betrekking tot reizen met Lithium batterijen. Maar elke keer was de Vertex de redding.

Bescherming tegen stof en modder

Één van de leukste momenten die de Lowepro Vertex en ik mee hebben gemaakt, was toen de tas compleet onder het donker oranje stof zat na een reis van het noordoosten van Burkina Faso, dichtbij Mali, naar het westen toe. Dan rijd je door een gebied met fel oranje aarde. De auto met het apparatuur had geen airco, dus de ramen lieten alle stof naar binnen. Gelukkig was de Vertex dichtgeritst en waren daardoor alle camera’s stofvrij, in tegenstelling tot andere tassen die wél stof binnenlieten.
Twee jaar eerder ging ik op een 2-daagse quad expeditie door de jungles van Guatemala richting de grootste piramide ter wereld. De enige andere manier om daar te komen is of te voet of per muildier. Het pad erheen was extreme modderig, maar de regenhoes van de Vertex heeft alle modder en water tegengehouden, ook al kwam de quad in elke plas vast te zitten.

De Lowepro Vertex 300 in Burkina Faso in 2012.

De Lowepro Vertex 300 in Burkina Faso in 2012.

De Lowepro Vertex 8 jaar later

Wanneer nu mensen mijn kantoor binnenlopen en de tas zien, denken ze vaak dat de Vertex, omdat hij oud en vies is, er een beetje zielig ziet. Maar als ik naar de cameratas kijk, dan zie ik alle avonturen. De tas heeft het niet alleen zolang uitgehouden, het is ook een comfortabele tas met veel ruimte, ongeacht hoe zwaar hij beladen is. Ik vraag me af of mijn nieuwe tassen zoveel gaan meemaken. Ik gebruik nu een andere Lowepro tas voor mijn Red Epic, maar het is grappig want de Vertex blijft mee reizen, al is het niet meer met de Red apparatuur. Nu heeft andere apparatuur de tas geëist, namelijk de DJI Ronin camera stabilizer. Die past er ook goed in.

De Lowepro Vertex 300 opnieuw in Guatemala, in 2013.

De Lowepro Vertex 300 opnieuw in Guatemala, in 2013.

De Lowepro Vertex 300 in de jungle van Guatemala in 2013.

De Lowepro Vertex 300 in de jungle van Guatemala in 2013.

De Lowepro Vertex 300 in Brazilië in 2014.

De Lowepro Vertex 300 in Brazilië in 2014.

In 2014 ging de Lowepro Vertex 300 weer mee naar Guatemala.

In 2014 ging de Lowepro Vertex 300 weer mee naar Guatemala.

De Lowepro Vertex 300 in het hooggebergte in Marokko in 2014.

De Lowepro Vertex 300 in het hooggebergte in Marokko in 2014.

Ook in Nederland kwam de Lowepro Vertex in 2015 goed van pas.

Ook in Nederland kwam de Lowepro Vertex in 2015 goed van pas.

Over Michael Sanderson

Michael is een van de top natuurfilmmakers van Nederland. Hij begon zijn carrière bij de BBC-productie ‘Smalltalk Diaries’, waarna hij producent werd van een film over wolven in Chernobyl voor ORF/NDR/PBS/BBC. Hij maakte als eerste gebruik van de RED One camera voor het filmen van natuurfilms en documentaires. Hij was een van de eersten die in 4K filmde in 2008. Daarnaast bouwde hij in hetzelfde jaar video drones en filmde hij hiermee nieuwe perspectieven vanuit de lucht. De resultaten zijn te zien in ‘De Nieuwe Wildernis’, de beste Nederlandse natuurfilm ooit, die een kaskraker werd in 2013 en een Gouden Kalf én een Rembrandt won. Bij deze film was Michael de eerste cameraman. Michael heeft sindsdien veel in Latijns Amerika gefilmd voor BBC One Planet, BBC Natural World en voor zijn eigen Ateles Films productie ‘Saving Infinity’ voor Offthefence. In 2014 produceerde hij met Ateles Films ‘Atlas Mountain’ voor NHK Japan, over de Berberaap in Marokko. Voor de opvolger van ‘De Nieuwe Wildernis’, ‘Holland: Natuur in de delta’, heeft Michael de slotscène gefilmd en met zijn zelfgebouwde macrolens gespecialiseerde macrobeelden gemaakt.

Geef een reactie