Voor 15:00 besteld, morgen thuis.
Klantenservice Tel: 073-6154550 tot 17:00 uur

Recent toegevoegd ×

U heeft geen producten in uw winkelwagen.

Nissin Di700A en Air 1 in de praktijk - Ice Queen door Chaïm Bruijning

Dec 27

Gorillapod.nl

Voor degene die mij niet kennen, hierbij een korte kennismaking. Ik ben een fotograaf uit het pittoreske Apeldoorn. Een jaar of 6 geleden ben ik begonnen met deze, uit de hand gelopen, passie. Mijn voorkeuren liggen in de geënsceneerde (conceptmatige), modellen- en straatfotografie. Ik ben, zoals dat zo mooi heet, een amateur, al zegt dit niets anders dan dat ik niet betaald krijg voor mijn fotografie en geloof me als ik zeg dat ik amateurs ken die prachtig werk maken, waar menig professional een voorbeeld aan mag nemen (nee, ik bedoel niet mijzelf, dat mag een ander bepalen). Veel van mijn werk, zo niet, op straatfotografie na, alles, wordt verlicht met studiolampen. In de studio zelf gebruik ik lampen op stroom en voor buiten werk ik veel met accu’s, zodat ik mobiel ben en niet afhankelijk van het aanwezig zijn van stroom.

Toch zijn er uitzonderingen. Steeds vaker maak ik gebruik van reportageflitsers (opsteekflitsers) zoals we die allemaal kennen als we een camera kopen en denken "ik weet niet of ik hem ga gebruiken, maar laat ik hem toch maar kopen," en dan belandt hij ergens diep in de kast en ligt daar jaren te verstoffen. Eeuwig zonde!

We gaan fotograferen... En daar heb je heel wat voor nodig!

We gaan fotograferen... En daar heb je heel wat voor nodig!

Waarom de reportageflitser

Waarom dan wel met de reportageflitser aan de slag? Simpel, deze flitser heeft zijn specifieke voordelen ten opzichten van de studioflitser:

  • (Relatief) goedkoop;
  • Klein en daardoor makkelijk mee te nemen;
  • Klein en daardoor makkelijk onopvallend te gebruiken in een shoot;
  • Geen behoefte aan stroom;
  • Steeds meer modifiers (lichtvormers) beschikbaar;
  • Gewoon fun om mee te werken.

In deze blog ga ik niet in op het technische (inhoudelijke) aspect van de gebruikte flitser. Wel ga ik jullie meenemen in hoe ik de reportageflitser(s) gebruik/inzet om te komen tot een juiste belichting en hoe deze een bijdrage levert tot het creatieve proces, het einddoel, de uiteindelijke foto.

Gear - Dit gebruik ik voor een fotoshoot

Een mooi (en interessant) woord dat niets anders betekent dan 'de spullen die ik gebruik'. Ik heb de afgelopen jaren altijd met een DSLR 'geschoten' tot het moment dat ik ook met straatfotografie aan de slag ging. Ik heb toen naast mijn DSLR een Fuji XT-1 aangeschaft, zodat men op straat niet dacht dat ik van het NOS of RTL nieuws was, maar lekker (redelijk) onopvallend aan de slag kon. Nu heeft de ontwikkeling van de systeemcamera’s, waartoe de Fuji XT-1 behoort, niet stilgestaan. Ik begon me dan ook steeds meer af te vragen: heb ik 2 systemen nodig?
Met de komst van de Fuji XT-2 was deze vraag beantwoord en was ik 'om'. DSLR verkocht en geheel over op de systeemcamera. Nu leverde dat een uitdaging op. Met mijn DSLR had ik een geweldig systeem van reportageflitsers die ik 'off-camera' kon gebruiken en kon aansturen met een transmitter, alles geheel radiografisch en er was nog niets voor Fuji. Tot nu dan...

De broertjes... 2 Nissin Di700A flitsers op statief.

De broertjes... 2 Nissin Di700A flitsers op statief.

De Nissin Di700A + transmitter ( de 'Air 1')

Voor de gebruikers van Fuji, maar ook Canon, Nikon, Sony, Panasonic en Olympus, is Nissin geen onbekende. Naast het eigen merk reportageflitsers kan men ook gebruik maken van dit merk, Nissin.
Nissin maakt grote stappen en biedt een brede range aan als keuze voor je reportage flitser.
Voor mij is de keuze gevallen op de Nissin Di700A. Waarom? Als ik een flitser voor op mijn camera zou willen aanschaffen, dan zou ik qua grootte absoluut voor de Nissin i60A gaan, maar ik stel met het off-camera flitsen (ook wel strobist flitsen genoemd) andere eisen aan mijn flitser. Ik weet het, de redenen zijn subjectief, maar ze zijn mijn redenen. Ik zet ze kort voor je op een rijtje:

  • Ik wil een makkelijk afleesbare achterkant (het menu) op de flitser zien;
  • Een makkelijk in te stellen, intuïtief menu;
  • Hij moet groot genoeg zijn om mijn modifiers (de lichtvormers) makkelijk aan te kunnen bevestigen/te kunnen dragen;
  • Een must is radiografische overdracht en aansturing door middel van een transmitter (dit heeft de Nissin i60A trouwens ook)! Voordeel hiervan is dat ik alle veranderingen aan de flitser vanaf de transmitter (commander) op de camera kan regelen en dat de flitser eventueel 'line off-sight' gebruikt kan worden, dat wil zeggen dat ik de flitser bijvoorbeeld achter een muur of paal kan zetten, maar dat hij toch contact blijft maken met de transmitter;
  • Last but not least, een goede prijs/kwaliteitsverhouding.
En er was licht... De flitser-uitrusting van Chaïm Bruijning.

En er was licht... De flitser-uitrusting van Chaïm Bruijning.

De Nissin Di700A flitser en de transmitter, de Nissin Air 1 commander, voldoen wat betreft bovenstaande aan al mijn wensen. Waar ik met mijn oude systeem nog € 550 per flitser en € 300 voor de transmitter betaalde, ben ik nu voor een set (Nissin Di700 + Air 1) circa € 250 kwijt en een losse flitser kost rond de € 220. Aangezien ik werk met 4 flitsers en 1 commander is dit een aanzienlijke financiële meevaller (al denkt mijn vrouw daar weer anders over). Oké, ik ga van richtgetal (kracht flitser) terug van 60 naar 54, maar dit is voor mij verwaarloosbaar. Heb ik heel veel power nodig , dan gebruik ik gewoon 2 flitsers naast/aan elkaar.

De Nissin Di700A flitser met grid.

De Nissin Di700A flitser met grid.

De shoot - Belichting, verlichting, grime en styling

Zoals al aangegeven werk ik in mijn fotografie vaak conceptmatig (geënsceneerd). Het idee voor deze shoot is het creëren van een portret ( + een klein beetje omgeving) dat een beeld geeft als ware het een bevroren gezicht. De naam voor het project is 'Ice Queen'. Ik zal door middel van een serie foto’s, zowel het eindresultaat als 'behind the scenes', laten zien wat er komt kijken bij zo'n shoot. Het is niet alleen de belichting (relatie ISO, sluitertijden en diafragma), maar ook de verlichting (hoe gebruik je het licht, hoe zet je het in, denk aan het gebruik van modifiers, de lichtvormers).
Maar dan zijn we er nog niet. Een ondergeschoven kindje, naar mijn bescheiden mening, is de make-up/grime en styling. Een 'make or brake' in het geheel, een goede foto kan niet zonder! Nu ben ik in de gelukkige omstandigheden dat ik een make-up artist onder mijn eigen dakje heb, namelijk mijn vrouw, Christa Bruijning.
Zou ik het bijna vergeten, het juiste model. Ik zeg dit gekscherend, maar ik zie veel foto’s op het net voorbij komen waarbij ik denk: prachtige foto, super concept, maar het model past er niet bij voor mij. Zeker conceptmatig werken vraagt om het juiste model bij het juiste verhaal.

De juiste grime en make-up is heel belangrijk... Ice Queen in wording!

De juiste grime en make-up is heel belangrijk... Ice Queen in wording!

Wat betreft deze shoot is het, zoals al aangegeven, de bedoeling een ice queen te reproduceren. De make up/grime is een belangrijk onderdeel hiervan. Het is maar goed dat mijn vrouw visagiste is, anders had ik de kosten die de aanschaf van deze make-up met zich meebrengt niet aan haar kunnen verkopen.

Verven, plakken en knutselen... De make-up/grime is heel belangrijk bij een geënsceneerde shoot.

Verven, plakken en knutselen... De make-up/grime is heel belangrijk bij een geënsceneerde shoot.

Verder wil ik de achtergrond een functie geven, mee laten spelen. Af en toe heb ik een helder moment en zodoende zag ik een aanbieding van een douchegordijn. Ik laat het aan jullie om hierover een mening te vormen, maar douchen wordt nooit meer hetzelfde. Ik denk dat het de foto nog meer dat ice-achtige gevoel geeft en zorgt voor een niet standaard 'plaatje'.

Hoe het allemaal begon... De opstelling van Chaïm Bruijning.

Hoe het allemaal begon... De opstelling van Chaïm Bruijning.

Als modifiers (de lichtvormers) heb ik gebruik gemaakt van de volgende zaken:

  • Een witte/zilverachtige paraplu met zwarte buitenkant(links van het model) waarin ik een Nissin Di700A flitser plaats die in de paraplu 'schiet' van het model af (geeft zachter en verstrooid licht);
  • Een grid op één van de flitsers (rechts van het model) waarmee ik de linkerkant van het model gericht oplicht;
  • 2 Nissin Di700A flitsers achter het model en achter het douchegordijn met ieder een sphere (doorzichtige dome die het licht verspreidt en verzacht) met in ieder een blauwe gel, welke het ijs- en kristalachtige look geeft.
Om het model van onderen goed uit te lichten wordt er gebruikt gemaakt van een reflectiescherm. Zo simpel kan het zijn!

Om het model van onderen goed uit te lichten wordt er gebruikt gemaakt van een reflectiescherm. Zo simpel kan het zijn!

Tevens wordt er van onder het model (voor haar) gebruik gemaakt van een zilveren reflectiescherm, om de schaduwen onder kin en hals op te lichten en het geheel een 'crispy' look te geven. We hebben geëxperimenteerd wat mooier zou zijn, een witte of zwarte wand achter het douchegordijn en de flitsers met of zonder gels. De keuze was snel gemaakt: zwart geeft de foto voor mij veel meer het juiste gevoel mee. Vraag me niet waarom, fotografie is vaak ook een kwestie van smaak en zwart werkt hier erg mooi voor mij.

Niet vergeten: de Colourchecker!

Niet vergeten: de Colourchecker!

We 'schieten' tethered, dat wil zeggen van de camera met een kabel naar de laptop, zodat we direct zien wat het resultaat is en op detail kunnen sturen. Ik hoop dat de bijgevoegde foto’s een goed idee geven van de inzet en het gemak van de Nissin Di700A flitsers + Air 1 Commander en jullie enthousiast maken voor stobistfotografie en de mogelijkheden van Nissin. Tevens hoop ik dat ik een mooie inkijk heb geboden in het ontstaan van 'Ice Queen', de weg ernaartoe en wat erbij komt kijken en natuurlijk het eindresultaat. Ik zou zeggen, enjoy!

Een warme groet in Ice-omstandigheden,
Chaïm Bruijning

Credits:
Make-up/grime: Christa Bruijning
Model: Eva van Dijk

Het eindresultaat: Ice Queen!

Het eindresultaat: Ice Queen!

Versie 2: Ice Queen door Chaïm Bruijning.

Versie 2: Ice Queen door Chaïm Bruijning.

Behind-the-scenes: Zo kwam de make-up en grime tot stand

Met hulp van zijn vrouw Christa Bruijning zorgt Chaïm voor de juiste make-up.

Met hulp van zijn vrouw Christa Bruijning zorgt Chaïm voor de juiste make-up.

Om van model Eva een echte Ice Queen te maken worden er witte tinten gebruikt.

Om van model Eva een echte Ice Queen te maken worden er witte tinten gebruikt.

Work in progress... Het juiste model en de juiste grime zijn belangrijk voor een shoot!

Work in progress... Het juiste model en de juiste grime zijn belangrijk voor een shoot!

2 gedachten over “Nissin Di700A en Air 1 in de praktijk - Ice Queen door Chaïm Bruijning”

Geef een reactie