Voor 15:00 besteld, morgen thuis.
Klantenservice Tel: 073-6154550 tot 17:00 uur

Recent toegevoegd ×

U heeft geen producten in uw winkelwagen.

Sfeervolle productfotografie voor je webshop – zelf aan de slag

Apr 8

Gorillapod.nl

Om fysiek contact in de huidige tijd zo veel mogelijk te beperken worden er nog meer producten dan normaal online verkocht. Als winkeleigenaar met een webshop is dit het moment om de content van je producten nog eens extra goed onder de loop te nemen. De productinformatie moet kloppen en de afbeeldingen van het product moeten overeenkomen met de werkelijkheid. Ook is het goed om de content van de producten te verreiken met lifestyle of sfeerfoto’s van het product. Zo krijgen potentiële klanten een beter beeld van het product en zijn ze eerder geneigd het product te kopen. Hier delen we een aantal tips om thuis zelf aan de slag te gaan.

De minimale productinformatie uitbreiden

De minimale informatie van een product in een webshop is een producttekst en een foto van het product op witte achtergrond. Daarnaast is het aan te raden om de beschikbare specificaties zoals de afmetingen, kleur of materiaalsoort van het product toe te voegen. Voor sommige producten is deze minimale informatie al voldoende, maar bij andere producten laat het onvoldoende het formaat of de sfeer van het product zien. Dan doe je er goed aan om de content te verreiken met andere afbeeldingen, want een goede lifestyle of sfeerfoto van het product doet wonderen. Daarnaast zijn sfeerfoto’s ook handig als je geen model hebt die het gebruik van het product kan demonstreren. Een externe fotoshoot kost veel geld en dit is sowieso niet het beste moment om nieuwe contacten aan te gaan.

Voorbeeld productfoto middenzuil losmaken Leofoto Urban statief

Demonstreer hoe je de middenzuil uit het Leofoto statief kunt halen met een simpele sfeerfoto.

Wat heb je nodig om zelf een sfeervolle productfoto te maken?

Het maken van sfeerfotografie vereist een serieuze aanpak, maar hoeft niet moeilijk te zijn. Zelf simpele sfeerfoto’s van producten maken kun je simpelweg thuis doen. Het is mogelijk om met flitslicht te werken, maar we houden het nu simpel en werken met continu licht. Het prettige aan continu licht is dat je precies weet waar je aan toe bent. Dit kan daglicht zijn, of je kunt een extra lichtbron gebruiken. Naast belichting heb je een fotocamera zoals een spiegelreflex- of systeemcamera nodig. Maar je kunt ook een smartphone met een goede camera gebruiken. Het goed uitlichten van je product is cruciaal als je de aandacht van de kijker naar het product wilt sturen.

Een compositie opzetten met een draagbare lichtbron

Het maakt niet uit waar je thuis van plan bent om lifestyle foto’s te gaan maken, voor zowel binnen als buiten heb je goede belichting nodig. Fotograferen bij mooi daglicht gaat natuurlijk het beste. In dat geval moet je het weerbericht in de gaten houden en wachten op een mooie dag. Of je houdt het licht zelf in de hand en transformeert een tafel in een thuisstudio. Het is ook mogelijk om een draagbare lichtbron mee naar buiten in de tuin te nemen. Een goed voorbeeld is de Lume Cube 2.0. Dit is een waterdichte LED-lamp met een formaat van 4 bij 4 cm die in je jaszak past.

Ondanks het formaat geeft deze kleine kubus zo ontzettend veel licht, dat je hem in jouw thuisstudio kunt gebruiken voor het belichten van kleine tot middelgrote producten. Daarnaast is het een voordeel dat je deze LED-lamp draadloos kunt gebruiken. Zo liggen er nooit kabels in de weg of zie je naderhand dat er per ongeluk een stroomkabel op je foto staat.

Bekijk de Lume Cube 2.0 Single Pack

Productfoto voorbeeld - Insta360 ONE R met achtergrond

Wees creatief met de onder- en achtergrond, want zelfs een winterjas kan een geschikte ondergrond zijn.

Creatief omgaan met materialen

Om een compositie op te zetten heb je in principe enkel drie dingen nodig: het product, een ondergrond en een achtergrond. Hierbij moet je wel op een paar dingen letten. Het product is de Hero van de foto en moet de meeste aandacht krijgen. De onder- en achtergrond mogen dus niet afleiden van het product. Ook is een onder- of achtergrond in dezelfde kleur als je product niet altijd handig; je product valt minder op in de foto. Tenzij dit bijdraagt aan de sfeer van de foto, en zonder dat het product de aandacht verliest. De foto van de Insta360 ONE R op de zwarte winterjas is daar een voorbeeld van.

De ondergrond kan van alles zijn, van een houten plank om hamburgers op te serveren tot een winterjas die is gemaakt van een interessante stof. Kijk wat voor een materialen je al in huis hebt, het is niet per se nodig om nieuwe materialen te kopen. Voor de achtergrond kun je bijvoorbeeld de muur gebruiken. Ook het werken met stukken aluminiumfolie is een veel gebruikte manier om een interessante achtergrond te creëren. Het is natuurlijk ook mogelijk om foto’s in een 45-graden hoek te maken. Zo heb je helemaal geen achtergrond nodig, omdat je in die hoek enkel nog maar de ondergrond ziet. Wil je werken met fotoprops, zorg er dan voor dat je objecten kiest die bij het product passen. Het kan voor de klant verwarrend zijn als je bijvoorbeeld een aantal wasknijpers naast je beauty product legt.

Lume Cube filters

Sfeerfoto’s van een product maken kan ook met een smartphone.

Het krachtige licht zelf instellen

Op volle kracht heeft de Lume Cube 2.0 LED-lamp een lichtopbrengst van 1500 lumen. Ter vergelijking: 800 lumen is voldoende om een gemiddelde kamer te verlichten. Het is dus niet aan te raden om direct in 1500 lumen licht te kijken. Daarnaast is het prettiger werken als je de sterkte van de lichtbron zelf kunt instellen. Op die manier heb je de sfeer in je foto beter in de hand. Gebruik je een andere lichtbron dan een Lume Cube, zorg er dan voor dat je de lichtopbrengst van de lichtbron zelf kunt regelen.

Het licht van de Lume Cube 2.0 kun je dimmen met de knoppen bovenop de kubus. In 10 stappen dim je het licht van 1500 naar 0 lumen. In praktijk gebruik je bij productfotografie bijna nooit de volle kracht van de LED-lamp. Dan kan namelijk het product overbelicht raken of de schaduwen worden erg donker. Maar het is een prettig idee dat je de mogelijkheid hebt als het nodig is.

Daarnaast heb je geen gedoe met kabels tijdens je fotoshoot, want de accu van de Lume Cube gaat op half vermogen een paar uur mee. Met de bijgeleverde USB-C kabel laad je hem binnen een uurtje weer op.

Tip
De beste resultaten boek je met een lichtbron waarbij de kleurechtheid (CRI) en de kleurtemperatuur dicht bij natuurlijk daglicht ligt. Een Lume Cube heeft bijvoorbeeld een kleurtemperatuur van 5600K en een kleurechtheid van CRI 95+.

Hoe bevestig je de Lume Cube op een statief?

Dat kleine blokje heeft onderop een universele ¼-inch statiefaansluiting. Daarmee zet je hem eenvoudig op bijvoorbeeld een GorillaPod van Joby. Maar hij past ook op elk statief of Magic Arm met een ¼ -inch statiefaansluiting. Wat heel fijn is aan GorillaPods is dat ze zo enorm flexibel zijn. De richting van je licht is daardoor eenvoudig en snel in te stellen. Op de foto is een Joby GorillaPod Magnetic 325 flexibel statief te zien.

Productfoto Lume Cube voorbeeld zonder backlightProductfoto Lume Cube voorbeeld met backlight
Een tweede lichtbron als backlight maakt het product los van de achtergrond.

Het product extra uitlichten

Een foto waar maar één lichtbron wordt gebruikt ziet er meestal iets aan de platte kant uit. Daarom is het beter om meerdere lichtbronnen te gebruiken voor je foto. Hierbij wordt vaak gesproken over een 3-puntsbelichting. Bij een 3-puntsbelichting zijn een keylight, een fill-light en een backlight aanwezig. De Keylight is hierbij het meest intens, het meeste aanwezig en dient als hoofdlicht. Een Lume Cube met een diffusorfilter is hier perfect voor. Gelukkig wordt er bij het standaard Lume Cube 2.0 pakket een diffusorfilter meegeleverd. Ook kun je hier natuurlijk zonnestralen door het raam voor gebruiken.

Een fill-light kun je creëren door het licht van het keylight terug te kaatsen vanaf de andere kant van het product. Een wit vlak zoals een doos met printerpapier erop geplakt of een foambord is al voldoende. Dan hebben we nog een backlight, dat is het lichtrandje dat beter de achterkant van het product markeert. Een backlight maakt het product los van de achtergrond en creëert diepte in je foto.

Glimmende verpakkingen webshop reduceren met polarisatiefilter

Een circulair polarisatiefilter zorgt dat productverpakkingen minder glimmen.

Hoe fotografeer je glimmende producten?

Glimmende oppervlakken op producten of productverpakkingen voorkom je door te fotograferen met een polarisatiefilter op je lens. Een glimmend oppervlak ontstaat doordat het product het licht reflecteert. Een polarisatiefilter kan het gereflecteerde licht filteren, waardoor je minder last hebt van glimmende vlakken op je product.

Daarnaast zorgt een polarisatiefilter voor rijkere kleuren. Met een circulair polarisatiefilter (CPOL) kun je bovendien de sterkte van het effect gemakkelijk aanpassen. Het filter bestaat uit twee delen waarbij je aan het polarisatiegedeelte kunt draaien. Een polarisatiefilter is niet alleen handig om te gebruiken voor glimmende verpakkingen, ook andere producten zoals glas of sieraden zien er over het algemeen beter uit.

Bekijk alle B+W polarisatiefilters

Wil je meer weten? Leer meer over de werking van een polarisatiefilter.

Olloclip 21x Macro lens voor smartphone productfoto

De smartphone lenzen van Olloclip uitgelicht met een rode backlight.

Spelen met kleuren: gekleurde filters

Bij de Lume Cube 2.0 wordt standaard een soft diffusor en warming gel meegeleverd. Maar er zijn ook magnetische gekleurde filters voor de Lume Cube beschikbaar in de kleuren blauw, rood, groen en geel. Deze filters klik je magnetisch op het modificatie frame dat bij elke Lume Cube 2.0 wordt meegeleverd. Het is namelijk niet aan te raden om losse stukjes gekleurd folie direct op de Lume Cube te bevestigen. Zoals bij elke lamp kan een Lume Cube op volle kracht aardig warm worden. Hierbij ontstaat een klein risico dat het folie smelt als je geen speciaal fotografiefolie gebruikt. Wel kun je het er eventueel voor hangen zodat de lamp door het folie schijnt, maar het folie niet aanraakt.

Bekijk de Lume Cube Modification MasterPack

Bij productfotografie is sfeerbeleving van het product belangrijk. Door kleuren te gebruiken kunnen sfeerbeelden tot leven komen. Een product kan bijvoorbeeld sterker naar voren komen als de achtergrond een bepaalde tint heeft. Een Lume Cube kan dus op meerdere manieren gebruikt worden. Naast het beter uitlichten van het product, kan hij eventueel ook op de achtergrond voor sfeer zorgen.

Hähnel 600RT MKII spelen met Lume Cube filters

Een Lume Cube 2.0 met een rood en een geel filter kleurt de achtergrond oranje.