Voor 15:00 besteld, morgen thuis.
Klantenservice Tel: 073-6154550 tot 17:00 uur

Recent toegevoegd ×

U heeft geen producten in uw winkelwagen.

De sterke kant van manueel flitsen: Nissin di700A getest door Mich Buschman

Oudere fotografen hadden het in de tijd van de analoge fotografie niet gemakkelijk. Om zeker te weten dat de opnames goed belicht zouden worden, moest je leren licht meten. Had je dat onder de knie, dan kwam het toevoegen van flitslicht op de proppen: als hoofdlicht of als invullend ‘extra’ licht, om schaduwen op te helderen.

Nissin di700A met Air 1 commander voorbeeld

Het model staat in de schaduw, er is duidelijk flitslicht gewenst. Dat is toegevoegd in de onderste opname. De flitser stond links, wat hoger en manueel werd de sterkte op ‘zonlichtsterkte’ gebracht. De commander (zender) op de camera zorgde radiografisch voor een feilloze werking.

In de loop van de jaren kwamen hulpmiddelen het berekenen vereenvoudigen, zoals flitsen in de A-stand, van automatisch. Een meetcel in de flitser mat het flitslicht en de electronica kapte dat af als een vooraf ingestelde diafragmawaarde werd bereikt. Daarna kwam ddl- of TTL-flitsen: door-de-lens werd het flitslicht gemeten, met als enorme voordelen, dat je de afstand tot het onderwerp gemakkelijk kon variëren, de lichtrichting van het hooflicht (meestal zonlicht) deed er minder toe èn filters op de lens werden mee berekend, evenals de lensuittrek en lichtsterkte veranderingen bij in- en uitzoomen. Dan is een blog met als titel: ‘De sterke kant van manueel flitsen’ toch op zijn minst controversieel te noemen!

Nissin di700A met Air 1 commander voorbeeld

Model Liza onder een boom. Het flitslicht kwam vanaf de camera, de sterkte stond manueel op 1/64.

Nissin di700A met Air 1 commander voorbeeld

Iets dichterbij opgenomen (105 mm objectief op F4, ISO 400, 1/60 seconde). De Nissin di700A Air 1 commander op de camera stuurt nu de flitser aan. Deze staat rechts, iets verder weg op een flitserstatief, sterkte op 1/32. Van opzij verlichten geeft een fraaiere ‘plastische’ of vormgevende weergave aan het onderwerp.

Nissin di700A met Air 1 commander voorbeeld

Een variant op een andere plek, weer met de manuele flitsmodus. Het flitslicht komt nu via een witte flitsparaplu, vanaf links. Dat geeft een zachter licht, de schaduwen zijn minder scherp begrensd.

De sterke kant van manueel flitsen

De reportagefotograaf zal er niet over peinzen om tijdens een trouwreportage het flitslicht manueel te doseren. Stel, je hebt ISO 200 ingesteld en je wilt met een diafragma F8 fotograferen. De sluitertijd staat op 1/125 seconde en zonder flitslicht zal het bruidspaar ónder die beukenboom te donker worden, terwijl de achtergrond goed belicht is. Dan kun je met TTL-ingesteld flitslicht dichterbij of verder weg gaan staan, in- en uitzoomen bij nagenoeg dezelfde invulling van het flitslicht. Handig en veilig! Staat de flitsermodus op manueel, met bijvoorbeeld de sterkte op ¼, dan zal de flitser op een zekere afstand een goede invullende helderheid geven, laten we zeggen op 5 meter afstand. Ga je de helft dichterbij, dus op 2,5 meter afstand staan, dan zal die opname twee stops teveel flitslicht ontvangen, want licht neemt ‘kwadratisch’ af en dus ook: toe! Manueel flitsen is geen optie bij afstandsverschillen tussen model(len) of objecten en de flitser dus. Nou, je voelt ‘m al aankomen: Is de afstand daartussen wèl gelijkblijvend, dan moet je een testje doen om de gewenste manuele flitssterkte te verkrijgen, door deze bijvoorbeeld op 1/8, ¼ en ½ van het vermogen zetten. Maar ís die waarde gevonden, dan zullen keer op keer de daarop volgende opnames dezelfde doses flitslicht krijgen. Staan alle instellingen vast, dus: ISO, diafragma, sluitertijd, witbalans (bijvoorbeeld op zonlicht of flitslicht) en blijft de afstand model-tot-flitser(s) gelijk, dan word je beloond met identieke foto’s. Alleen de poses, uitdrukkingen, kleding, enzovoorts van het model verschillen daarin.

Nissin di700A met Air 1 commander voorbeeld

Met de twee flitsers op 2,5meter afstand, op een statief opgesteld, werd dit schilderij van Jeroen Dercksen egaal en correct verlicht. 60 mm Macro-objectief, ISO 100, diafragma F8, vanaf statief opgenomen. Op die plek zal in de manuele flitsmodus werkend, steeds exact hetzelfde flitslicht vallen. Zo kun je dus snel bijvoorbeeld een collectie van de kunstenaar perfect opnemen, zonder ongewenste varianten.

Wanneer is flitslicht nodig?

Allereerst bij ontoereikend licht. Heb niet de illusie dat die sfeerkaarsjes op de tafels goed fotolicht zijn! Ook is flitslicht nodig bij een (te) hoog contrast, zoals bij tegenlicht. Flits je niet in, dan wordt jouw model als een silhouet weergegeven óf je belicht die toch al heldere achtergrond over tot een ‘clippend wit’: op het cameradisplay waarschuwt de software met aan en uit knipperende vlekken. Die delen zullen spierwit in de opnames verschijnen. De sluitertijd heeft in principe niets met de flitsdosering te maken. Met de sluitertijd regel je de helderheid van de achtergrond. Flitslicht is ‘diafragma-gekoppeld’ dus!

Nissin di700A met Air 1 commander voorbeeld

Twee Nissin Di700A flitsers op de mee geleverde flitsvoeten. Beide staan in de M modus èn ingesteld op draadloos aansturen. De ene is flitser A (rechts), de andere flitser B. Alle instellingen controleer je met de Nissin Air 1 commander.

NISSIN Di700A

Een zeer toegankelijke èn veelzijdige reportageflitser als de Nissin Di700A kun je óp of los van de camera gebruiken. In het tweede geval moet je een draadloze verbinding tot stand brengen tussen de software van jouw Canon-, Nikon- of Sony camera en deze flitser. Dat doe je met de Nissin Air 1 commander: een lichte zender die je op de hotshoe van de camera zet. Je kunt de flitser of flitsers tot ongeveer 30 meter afstand laten werken: inde modus ddl/TTL of manueel, in drie groepen A, B en C. Alles stuur je aan met die kleine, lichte Air 1. Dus ook de sterkte TTL (- tot +2 stops) of manueel van 1/128 tot 1/1 het volle vermogen. Het licht is krachtig: bij 100 ISO krijg op een goed belichte opname met F8 op 7 meter afstand. Natuurlijk wordt dit minder als je via een softboxje of een flitsparaplu gaat verlichten. Voor manueel draadloos flitsen van groepen, interieurs, mode, producten en dergelijke is zo’n flitser ideaal: klein, betrouwbaar werkend en met een zeer snelle flitspuls, zodat bewegingen in sport- en actiefotografie ‘bevroren’ worden weergegeven. Zie verder de commentaren bij de foto’s.

Nissin di700A met Air 1 commander voorbeeld

De Nissin di700A Air 1 commander in genoemde situatie

Mich Buschman

Mich Buschman is professioneel fotograaf en geeft lessen in o.a. portretfotografie. Met zijn ruim 30 jaar fotografie ervaring is hij een echte kenner van de fotobranche. Via de Degreef & Partner blog vertelt hij over de (technische) werking van onze producten. www.michbuschman.nl

Geef een reactie